Zamknij

A gdyby tak znowu wprowadzić opłaty za przejazdy komunikacją miejską w Śremie?

10:34, 12.04.2021 M.M Aktualizacja: 11:21, 12.04.2021
Skomentuj

Darmowa komunikacja miejska wprowadzona na mocy Uchwały nr 206/XXI/2016 Rady Miejskiej w Śremie funkcjonuje od 1 lipca 2016 r.

Gmina Śrem postanowiła iść z duchem czasu i wziąć w tym temacie przykład z innych gmin w Polsce, gdzie mieszkańcy za darmo korzystają z komunikacji miejskiej. W Śremie znaczna część pasażerów korzystała z bezpłatnych i ulgowych przejazdów (ponad 70%). W związku z tym zbędnym wydało się pobieranie opłat od pozostałej części korzystających.

Rozwiązanie to wpłynęło na komfort mieszkańców gminy i przyczyniło się do częstszego wyboru do podróży komunikacji miejskiej zamiast prywatnego samochodu, co też znalazło odzwierciedlenie w mniejszych „korkach” i ruchu ulicznym.

Przed wprowadzeniem darmowych przejazdów ceny maksymalne za usługi przewozowe wynosiły:

  1. bilet normalny I strefa miasto - 2,00 zł
  2. bilet normalny II strefa podmiejska - 3,00 zł
  3. bilet ulgowy dla I i II strefy - 1,50 zł
  4. bilet miesięczny normalny dla I strefy - 75,00 zł
  5. bilet miesięczny normalny dla II strefy - 110,00 zł
  6. bilet miesięczny ulgowy dla I i II strefy - 45,00 zł
  7. bilet 10-przejazdowy normalny dla I strefy - 15,00 zł
  8. bilet 10-przejazdowy normalny dla II strefy - 25,00 zł
  9. bilet 10-przejazdowy ulgowy dla I i II strefy - 10,00 zł

Od cen tych odliczane były ulgi z tytułów tj. np. uczniowie, studenci, głuchoniemi, emeryci i renciści i uczestnicy Programu „Rodzina 3+”. Z kolei z darmowych przejazdów mogli korzystać m.in. inwalidzi wojenni i wojskowi, dzieci do lat 4, osoby w wieku 70+, ociemniali i niewidomi wraz z przewodnikiem.

Wpływy ze sprzedaży biletów kształtowały się rocznie średnio na poziomie ok. 500 000,00 zł. Rekompensatą utraconych dochodów miały być obniżone koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej związane ze zmianą formy wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego.

W 2020 r. koszty utrzymania komunikacji miejskiej wyniosły 2 835 215,29 zł.

Czy miastu opłaca się bezpłatna dla pasażerów komunikacja miejska?

Gdyby wprowadzić ponowne opłaty za przejazdy, to środki z biletów pokryłyby nie więcej niż 20 % kosztów utrzymania. Tym bardziej w czasach pandemii, za której sprawą dzieci i młodzież nie uczęszczają do szkół.

Dowiedzieliśmy się, że Gmina Śrem nie bierze pod uwagę wprowadzenia płatnej komunikacji miejskiej. Z analizy comiesięcznych zestawień dotyczących liczby pasażerów korzystających z usług bezpłatnej komunikacji miejskiej wynika, że mimo pandemii i wprowadzonych ograniczeń w funkcjonowaniu publicznego transportu zbiorowego realizowane kursy nadal cieszą się zainteresowaniem. Większość zachowanych kursów umożliwia mieszkańcom dojazd do oraz powrót z pracy w dużych przedsiębiorstwach zlokalizowanych na obrzeżach miasta.

(M.M)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

JaJa

0 0

Ale ile kursów się zlikwidowało? Np. kurs linii nr 8, który jechał z Góry i o godz. 12:07 był na przystanku koło kościoła 17:00, 12.04.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%