Wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską z grudnia 2024 r. zaznaczył, że w MF „cały czas rozpatrywana jest możliwość obniżenia – z 8 proc. do 0 proc. – stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego”.
„Zagadnienie to jest badane w ramach analiz dotyczących m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa” – dodał Neneman.
Odnosząc się do kwestii przewidywanych skutków dla budżetu państwa wprowadzenia takiej obniżki wiceszef MF wskazał, że „z szacunków ministerstwa wynika, że w warunkach 2025 roku skutek budżetowy z tytułu obniżenia podatku VAT z 8 proc. do 0 proc. dla określonych usług transportu pasażerskiego mógłby wynieść rocznie ok. -1,8 mld zł”.
Wiceminister dodał, że kwestia skutków budżetowych ma istotne znaczenie w kontekście ewentualnego wprowadzenia takiej zmian. „Tym bardziej wobec dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i społecznej, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa – wskazać tu można chociażby konieczność zapewnienia samorządom dodatkowego wsparcia finansowego” – wyjaśnił wiceszef MF.
Neneman zaznaczył przy tym, że nie oznacza to, że zmiany w zakresie obniżenia stawki VAT na transport pasażerski nie zostaną wdrożone. „Ewentualne działania w tym zakresie mogłyby zostać podjęte w najbliższym, możliwym czasie, przy uwzględnieniu w tym zakresie możliwości budżetowych państwa” - dodał.
Na jednej z konferencji prasowych przed świętami Bożego Narodzenia minister finansów Andrzej Domański powiedział, że „trwają prace koncepcyjne nad obniżeniem VAT na transport publiczny”. Zaznaczył jednak, że nie może powiedzieć, kiedy taka zmiana mogłaby wejść w życie.
mp/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz