Zamknij

Potrafią dbać o środowisko!

16:50, 09.02.2019 | J.K
REKLAMA
Skomentuj

W dniu wczorajszym w Śremie miało miejsce niecodzienne wydarzenie o randze ogólnopolskiej. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie zorganizowało pokaz połączony z wykładami dotyczącymi zastosowania paliw LNG oraz CNG w pojazdach przedsiębiorstw komunalnych. Na zaproszenie prezesa PGK Śrem, pana Pawła Wojny, odpowiedziało wiele instytucji z całej Polski. Na „gazowe” spotkanie przybyli prezesi, dyrektorzy i kierownicy firm z branży komunalnej i wodociągowej m.in. z Bydgoszczy, Łodzi, Konina, Leszna, Pruszcza Gdańskiego, Bolesławia i Gdyni oraz  Zastępca Burmistrza  Śremu i wiceprezydent Leszna. Na zaproszenie prezesa Wojny przyjechali również przedstawiciele Ministerstwa Energii z departamentu Ropy i Gazu. Prócz PGK Śrem współorganizatorami konferencji były firmy Renault, Nijhof - Wassink, PTM oraz Cryogas. Konferencja składała się z dwóch części. Pierwsza część odbyła się na Stacji Tankowania w Mateuszewie, gdzie goście zapoznali się z technologią tankowania gazu sprężonego, skroplonego oraz dowiedzieli się jak zbudowana jest stacja. Podczas pokazu na stacji głos zabrał Karol Wieczorek, manager dla CNG i LNG w transporcie w Cryogas M&T Poland. „Pojazdy na gaz ziemny to optymalne rozwiązanie dla napędu alternatywnego we flocie aut komunalnych. Gwarantują efekt ekonomiczny oraz ekologiczny” – mówił Wieczorek. „Nasza firma jest gotowa do realizacji dostaw gazu LNG dla ciężkich pojazdów, jak i gazu sieciowego dla firm posiadających własne kompresory CNG. Na rynku dostępna jest szeroka paleta urządzeń do tankowania LNG lub CNG, które Cryogas optymalizuje do indywidualnych potrzeb klientów. Manager opisał również proces tankowania pojazdów.

Następnie udano się do Śremu na część teoretyczną, gdzie pierwszy zabrał głos Artur Bartosiewicz, reprezentujący firmę Renault Trucks. Mówił o zaletach użytkowania pojazdów zasilanych gazem. „Nasze pojazdy CNG wyposażone są w nowe, 6-cylindrowe silniki Cummins NGT9 Euro 6, o pojemności skokowej 9 litrów i mocy maksymalnej 320 KM. Zapewniają dynamikę i komfort jazdy porównywalne ze swoim odpowiednikiem zasilanym olejem napędowym. Jednostki te rozwijają większy moment obrotowy (1356 Nm) i zapewniają zdecydowanie cichszą pracę od odpowiedników zasilanych ON” – skwitował Bartoszewicz.

O korzyściach wypływających z użytkowania pojazdów mówił prezes PGK Śrem, Paweł Wojna. Prezes Wojna przedstawił gościom prezentację w której opisał historię zastosowania gazu w śremskim przedsiębiorstwie oraz odnoszone z tego tytułu korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Do najważniejszych korzyści ekologicznych należą: niższa emisja spalin do środowiska, praktyczne wyeliminowanie cząstek stałych(sadzy), w spalinach brak siarki, ołowiu i benzenu, redukcja tlenków azotu o 35%, redukcja CO2  o 15% oraz cichsza praca silników(obniżenie poziomu hałasu o 5 dB w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi - dla ucha hałas mniejszy o ok. 40%). Z kolei o korzyściach ekonomicznych prezes mówił tak: „podstawową korzyścią ze stosowania metanu jako napędu to obniżenie kosztów zakupu paliwa. Na podstawie obliczeń mogę stwierdzić, że wynosić one mogą nawet do 35%. I tak na podstawie próby przejechanych 661 tys. kilometrów przez wszystkie pojazdy komunalne z napędem na ON koszt jazdy i pracy 100 km  wyniósł  141 zł. Do porównania dla aut gazowych na próbie przejechanych 423 tys. km. koszt ten wynosił  112 zł. Zaznaczyć tu należy że zarówno struktura jak i rodzaj pracy nie jest dla tych grup pojazdów identyczna. Z kolei inne wyliczenia na próbie 40 tys. km w grupie małych hakowców wykazują ten koszt dla aut ON - 106 zł. a dla gazowców – 68 zł. W grupie śmieciarek trzyosiowych (15 tys. km) – 285 zł a gaz - 336 zł”. Prezes Wojna wspomniał również, że dużym wsparciem przy projekcie wykazała się Pani Hanna Grunt, która był prezesem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz udzielił pomocy finansowej w formie pożyczki na projekt. A wszystko sięga do roku 2010,  kiedy to burmistrz Śremu dał Komunalce „zielone światło” na budowę infrastruktury tankowania pojazdów gazowych.

Jak widać oszczędności dla Śremu są ogromne. Lecz taka forma zasilania pojazdów to przede wszystkim ogromne zalety dla ochrony środowiska. Pojazdy CNG i LNG to mniej zanieczyszczeń dla środowiska, a to najważniejsze dla bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji ze spotkania.

(J.K)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

Komentarze (3)

obserwatorobserwator

3 0

Bardzo dobra robota ,panie prezesie.Brakuje nam ludzi z inicjatywą nie tylko w Śremie. 15:24, 11.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Renault Trucks PolskRenault Trucks Polsk

2 0

Dziękujemy za możliwość uczestniczenia w tak ciekawej inicjatywie! 09:24, 14.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CzytelnikCzytelnik

2 0

Bardzo dobrze, że słychać o Śremie w pozytywnym świetle. Życzę dalszych sukcesów! 16:56, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
© portalsremski.pl | Prawa zastrzeżone