Wywiad z Prezesem Zarządu Banku Magdaleną Starkiewicz
Przyjęty w Banku model biznesowy oparty jest na uniwersalnej i tradycyjnej bankowości.Misją Banku jest świadczenie kompleksowych, profesjonalnych usług finansowych, zapewniających zadowolenie klientów. Oferowanie wysokiej jakości produktów i usług z zastosowaniem indywidualnego podejścia do klienta. Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka to solidny, wiarygodny Bank z polskim kapitałem, wspierający rozwój partnerów biznesowych, Bank wdrażający nowoczesne rozwiązania w celu zaspokojenia potrzeb klientów, członkówi pracowników. Bank aktywnie angażujący się w życie lokalnej społeczności poprzez wspieranie różnorodnych inicjatyw, edukację oraz krzewienie idei oszczędzania.
Bank na najbliższe lata wyznaczył cele strategiczne, oparte w głównej mierze na umacnianiu siły kapitałowej, poprawie efektywności funkcjonowania Banku, wzmocnieniu pozycji rynkowej Banku, stałym doskonaleniu jakości pracy. Strategię sprzedażową i produktową Bank opiera na unikalnych przewagach rynkowych. Bank kontynuuje rozpoczęty w roku ubiegłym cykl poprawy wizerunku swoich placówek. Wizją Zarządu i pracowników na najbliższe lata jest aby Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka był bankiem jeszcze bardziej otwartym na potrzeby i coraz bardziej wysublimowane gusta klientów, Bankiem jeszcze bardziej przyjaznym i bezpiecznym, a przede wszystkim Bankiem odpornym na nowe zagrożenia i potrafiącym radzić sobie ze skutkami różnych niepokojących zjawisk.
Rozwój technologii jest kluczowy dla funkcjonowania banku w dzisiejszym środowisku biznesowym. Inwestycje w nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają poprawić efektywność. W mojej ocenie, rozwój technologii w bankowości jest niezbędny, wspiera usprawnienie procesów, doskonalenie obsługi klienta, bezpieczeństwo, a także ochronę danych. Dzięki automatyzacji i cyfryzacji, banki mogą przyspieszyć procesy związane z otwieraniem rachunków, udzielaniem kredytów, przetwarzaniem transakcji i wieloma innymi czynnościami. To z kolei poprawia efektywność działania banku i skraca czas obsługi klienta.
Dziś Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka dostarcza klientom spersonalizowanych i dogodnych produktów i usług. Dzięki aplikacji mobilnej, bankowości internetowej, bankomatom, Klienci mogą łatwo i wygodnie zarządzać swoimi finansami, dokonywać płatności, sprawdzać salda i wykonywać inne operacje bankowe. To zwiększa satysfakcję klientów i umacnia relacje z nimi.
Kontynuujemy narrację byłego Zarządu Banku, że jesteśmy najstarszym bankiem w Polsce. Historia Banku jest zarazem burzliwa i interesująca.
Rys historyczny sięga od połowy XIX wieku. W 1850 roku, na terenie regionu śremskiego działacze Ligi Polskiej na czele z Tomaszem Borowiczem z Brodnicy oraz Leonem Śmitkowskim i Cezarym Platerem z Mórki założyli Towarzystwo Oszczędności i Pożyczek Wekslowych. Następnie w wyniku reorganizacji i wsparcia finansowego przemysłowców powstała Kasa Pożyczkowa Przemysłowców i Kółka Rolniczo - Włościańskiego. Okresem przełomowym w działalności Kasy było przybycie młodego misjonarza i wikariusza fary śremskiej ks. Piotra Wawrzyniaka. W dniu 29 maja 1873 roku na Walnym Zgromadzeniu członków zmieniono nazwę Kasy na Bank Ludowy. Niespotykany talent organizacyjny i ekonomiczny ks. Piotra Wawrzyniaka doprowadziły Bank Ludowy na wyżyny rozwoju. W okresie II wojny światowej działalność Banku została zawieszona przez Niemców a ówczesny dyrektor dr Seweryn Matuszewski został rozstrzelany przez hitlerowców na śremskim rynku. Po zakończeniu działań wojennych Bank wznowił działalność w dniu 25 maja 1945 roku. Na skutek przeprowadzonych reform systemu bankowego Bank zmienił swoją nazwę na Bank Spółdzielczy. W latach siedemdziesiątych Bank Spółdzielczy należał do grupy najlepszych banków spółdzielczych woj. poznańskiego. Rozwojowi w ówczesnym okresie sprzyjał brak banków konkurencyjnych, duża ilość mieszkańców oraz znaczący popyt pieniądza na rynku. Błędna polityka finansowa i wadliwe zarządzanie w początkach funkcjonowania w Polsce gospodarki rynkowej doprowadziły do zawieszenia działalności Banku w dniu 24 czerwca 1992 roku, a następnie ogłoszenia upadłości przez Sąd Wojewódzki w Poznaniu w dniu 10 września 1992 roku. Bank zawarł układ z wierzycielami, który postanowieniem sądu został zatwierdzony. W dniu 25 maja 1995 roku Bank Spółdzielczy wznowił działalność na podstawie postanowienia o ukończeniu postępowania upadłościowego wydanego przez Sąd Wojewódzki w Poznaniu. Bank Spółdzielczy jako jedynyw Polsce wybronił się z widma całkowitej likwidacji. Na Zebraniu Przedstawicieli w dniu 12 września 1995 roku przyjęto nowy Statut oraz zmieniono nazwę Banku. Okres upadłości był bardzo trudny, wymagał wiele wysiłku i wyrzeczeń w celu odbudowania kapitałów, dobrego wizerunku Banku, zdobycia zaufania a co najważniejsze pozyskania utraconych klientów.
Historia pozwala zrozumieć współczesny świat bez gubienia się w gąszczu nieistotnych szczegółów.
Odpowiadając na pytanie, czy bank spółdzielczy może być atrakcyjny dla młodego pokolenia w mojej ocenie tradycja i historia Banku stanowi część lokalnego dziedzictwa i historii społeczności, w której działa. Dla niektórych młodych ludzi może być ważne zrozumienie i docenienie tej historii, co może wpływać na ich poczucie przynależności i tożsamości związanej z miejscem, w którym się wychowali. Młode pokolenie nie różni się od innych pokoleń, poszukuje banku do współpracy, szuka instytucji, która ma silne fundamenty moralne, zgodne z ich własnymi wartościami. Przyszłość należy do młodego pokolenia, które oczekuje od Banku nowoczesnych, intuicyjnych i łatwych w obsłudze rozwiązań. Wprowadzenie młodych Klientów do świata finansów jest ambitnym wyzwaniem dla nas i całej bankowości spółdzielczej. Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka wsłuchuje się w potrzeby młodego pokolenia, jesteśmy aktywni tam, gdzie są obecni: lokalnie, w mediach społecznościowych, szkołach. Spotykamy się z młodzieżą, edukujemy i prezentujemy nowoczesne oblicze bankowości spółdzielczej. Zrozumienie potrzeb i preferencji młodego pokolenia oraz dostosowanie oferty banku do ich oczekiwań jest kluczowym celem strategicznym naszego Banku określonym w Strategii działania.
Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka jest bankiem uniwersalnym, działającym na terenie województwa wielkopolskiego. Bank prowadzi działalność statutową w pełni automatycznie będąc zrzeszony z grupą banków spółdzielczych w Spółdzielczej Grupie Bankowej oraz w ramach Spółdzielczego Systemu Ochrony SGB. Jednostki biznesowe umiejscowione są w Śremie, Książu Wlkp., Dolsku i Środzie Wlkp.
Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka działa lokalnie, dla klientów, członków, mieszkańców. Wszystkie inicjatywy mają na celu budowanie więzi z lokalnym środowiskiem, wspieranie jego rozwoju i wzmacnianie relacji z klientami. Bank odgrywa istotną rolę w rozwoju i dobrobycie lokalnych społeczności, charakter współdziałania wpisuje się w Strategię działania Banku. Finansujemy różnego rodzaju wydarzenia, inicjatywy społeczne, wspieramy działania charytatywne, sportowe lub kulturalne. Bank nawiązał partnerskie stosunki ze szkołami, realizując tym samym projekt edukacyjny Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL, projekt podnoszący poziom wiedzy z zakresu ekonomii cyberbezpieczeństwa oraz budowanie właściwych postaw w zakresie przedsiębiorczości.
Kwestie związane z ekologią mają bardzo szeroki aspekt, są szansą i jednocześnie sporym wyzwaniem dla Banku i jego klientów. Proces tzw. zielonej transformacji wymaga przede wszystkim dobrego prawa. Bankom potrzeba systemowych rozwiązań w sferze ochrony klimatu. Dziś finansujemy projekty ekologiczne, m.in. budowę farm wiatrowych i instalacji fotowoltaicznych.
Kwestie związane z ekologią są obarczone ryzykiem. Inwestycje w projekty ekologiczne mogą wiązać się z pewnym ryzykiem kredytowym, zwłaszcza w przypadku nowych technologii czy innowacyjnych przedsięwzięć. Bank musi dokładnie ocenić takie projekty pod kątem ich rentowności, stabilności finansowej i odpowiedniej zabezpieczenia kredytu. Wdrażanie nowych produktów i usług ekologicznych może wymagać odpowiednich procesów i systemów operacyjnych. Potrzebne jest również dostosowanie infrastruktury, szkolenie personelu i zwiększenie świadomości w zakresie działań ekologicznych. Nieprawidłowe zarządzanie tym ryzykiem może prowadzić do problemów operacyjnych i strat finansowych. Poza powyższym, jeśli bank nie podejmie odpowiednich działań w zakresie ochrony środowiska lub jeśli wystąpią naruszenia zasad zrównoważonego rozwoju, może to negatywnie wpłynąć na reputację banku. Społeczność i klienci coraz bardziej doceniają i oczekują odpowiedzialnego działania biznesu wobec środowiska. Wyniki badań wskazują, że klienci banków zwracają coraz większą uwagę na ekologię i są mocno zaniepokojeni zmianami klimatycznymi. My jako bank spółdzielczy chcemy wspomagać budowanie świadomości i odpowiedzialności klimatycznej, a jednocześnie tworzyć silne, lokalne zaplecza finansowe dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i uczestniczących w procesie zielonej transformacji.
Ostatnie zmiany organizacyjne dotyczą w głównej mierze procesu wymiany pokoleniowej oraz sukcesji zawodowej. Mój poprzednik Pan Paweł Fabisiak, którego bardzo cenię jako fachowca i człowieka odchodząc na emeryturę przekazał stanowisko Prezesa Zarządu. Powołanie na stanowisko Prezesa Banku wymaga spełnienia szeregu wymagań, wyboru przez Radę Nadzorczą, zgody Komisji Nadzoru Finansowego, popartej rozmowami na temat rozwoju i strategii Banku.
Zarząd Banku od maja 2021 składa się z 3 osób, działa w nowym składzie:
Magdalena Starkiewicz - Prezes Zarządu
Agnieszka Nadolna - Wiceprezes ds. handlowych
Daniel Socha - Wiceprezes ds. finansowych
Serdecznie zapraszamy do współpracy
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz