Zamknij

Nowy wzór legitymacji nauczycielskiej - MEN opublikowało projekt rozporządzenia

22:40, 27.02.2024
Skomentuj PAP PAP

Jak wyjaśnia ministerstwo w uzasadnieniu do projektu, niezbędne jest dostosowanie wzoru legitymacji do wymogów określonych przepisami ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie wykazu minimalnych zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem.

Resort zapewnia, że wejście rozporządzenia w życie nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 11a ust. 1 Karty Nauczyciela legitymację wystawia dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela.

"Legitymacja nie jest zatem wydawana wszystkim nauczycielom lecz tylko tym, którzy wystąpią z takim wnioskiem" - wskazuje MEN. Zgodnie z ustawą, dyrektor szkoły może pobierać opłaty za wydanie legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia dokumentu. "Tak więc koszty związane z wytworzeniem legitymacji, tak jak dotychczas, będą pokrywali nauczyciele" - podkreśla resort. 

Opracowany wzór nowej legitymacji ma zawierać: imię (imiona) i nazwisko nauczyciela, wizerunek twarzy nauczyciela, nazwę i adres siedziby pracodawcy, numer legitymacji, datę wydania legitymacji oraz hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym. 

Poza tym na awersie legitymacji będzie umieszczony wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej i napis „Rzeczpospolita Polska Republic of Poland”. 

W blankiecie legitymacji będzie można stosować, stosownie do potrzeb wydawcy dokumentu, także elektroniczną warstwę bezstykową. Dzięki zastosowaniu tej warstwy legitymacja będzie nie tylko dokumentem potwierdzającym zatrudnienie na stanowisku nauczyciela, lecz będzie mogła być szerzej wykorzystywana, ograniczając liczbę kart, jakimi posługują się nauczyciele, np. może stanowić jednocześnie kartę do biblioteki lub na stołówkę szkolną. 

Wprowadzone zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących legitymacji obejmują m.in. wprowadzenie dodatkowych mikrodruków, dodany został numer legitymacji, zmieniony został również sposób określania ważności legitymacji – wprowadzono konieczność naklejania naklejki – hologramu z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej z naniesionym w sposób trwały rokiem ważności.

Ponadto projekt rozporządzenia przewiduje zmianę terminu, na jaki wydaje się legitymację. Obecnie dokument wystawia się na:

  • okres trzech lat, nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania lub umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, z tym że w trzecim roku, licząc od roku jej wystawienia, legitymacja jest ważna do końca lutego;
  • czas trwania stosunku pracy, nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony.

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem legitymacja będzie wydawana nauczycielowi bezterminowo. Dyrektor szkoły będzie potwierdzał ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu. Dyrektor będzie wydawał nową legitymację w przypadku zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem.

W projekcie rozporządzenia przewidziano przepisy przejściowe, zgodnie z którymi, do dnia 12 lipca 2024 r. legitymacja służbowa nauczyciela może być wydawana nauczycielowi na podstawie i według wzoru określonego w przepisach dotychczasowych, tj. bez minimalnych zabezpieczeń tego dokumentu przed fałszerstwem. 

"Rozwiązanie to ułatwi producentom legitymacji dostosowanie się do zmian zawartych w projektowanym rozporządzeniu. Od dnia 13 lipca 2024 r. legitymacja będzie wydawana wyłącznie według wzoru określonego w projektowanym rozporządzeniu" - czytamy w dołączonej do projektu Ocenie Skutków Regulacji.

Z uwagi na to, że obecnie legitymacje są wydawane nauczycielom na czas określony, a po zmianie będą wydawane bezterminowo, w projekcie rozporządzenia przewiduje się przepis przejściowy, zgodnie z którym dyrektor szkoły będzie wydawał nauczycielowi nową legitymację również w przypadku upływu terminu ważności tej legitymacji. Dyrektor szkoły, analogicznie jak dotychczas, będzie stwierdzał nieważność dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie. 

js/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%