Ile pieniędzy z budżetów dopłacają samorządy do komunikacji miejskiej w przeliczeniu na mieszkańca? Dopłaty do transportu przekraczające 300 zł na osobę odnotowano w ponad 40 gminach (15 miast wojewódzkich, 11 miast na prawach powiatu, 3 miasta powiatowe, 3 miasteczka i 11 gmin wiejskich). A jak wygląda sytuacja w powiecie śremskim?
Według rankingu opublikowanego przez pismo "Wspólnota", w 2022 r. Warszawa była jedynym samorządem, w którym dopłaty z budżetu JST do transportu przekraczały 1000 zł w przeliczeniu na mieszkańca – wyniosły 1088,96 zł. W sześciu innych samorządach były wyższe niż 500 zł – mowa o pięciu miastach wojewódzkich (Gdańsk – 759,57 zł; Poznań – 679,88 zł; Katowice – 595,49 zł; Łódź – 586,96 zł i Wrocław – 565,20 zł) oraz podpoznańskiej gminie Suchy Las (523,89 zł).
Spośród miast na prawach powiatu, niebędących stolicami województw, najwięcej do komunikacji miejskiej dopłacały Bielsko Biała (475,46 zł), Jaworzno (413,01 zł), Gdynia (400, 86 zł) oraz Częstochowa (395,78 zł). Najmniej przeznaczyły na ten cel Leszno (79,58 zł), Tarnobrzeg (52,70 zł) i Elbląg (0,00 zł).
Jak wynika z rankingu, najwyższe dopłaty do transportu spośród miast powiatowych odnotowały Będzin (492,08 zł), Zgierz (315,18 zł) i Żywiec (305,00 zł), a spośród miasteczek Swarzędz (352,42 zł), Kórnik (334,95 zł) i Czeladź (302,54 zł).
"Pod uwagę wzięliśmy wydatki w sześciu rozdziałach klasyfikacji budżetowej: 60001 pasażerskie przewozy kolejowe, 60002 infrastruktura kolejowa, 60003 pasażerskie przewozy autobusowe, 60004 lokalny transport zbiorowy, 60020 funkcjonowanie przystanków komunikacyjnych, 60021 funkcjonowanie dworców i węzłów przesiadkowych i 60022 funkcjonowanie systemów rowerów publicznych. Podstawą rankingu są te właśnie wydatki pomniejszone o wpływy (dochody własne) w ujęciu bieżącym w tych samych rozdziałach – np. ze sprzedaży biletów w miastach, w których przechodzą one przez budżet" - wyjaśnili autorzy rankingu.
Łącznie w skali kraju w 2022 r. jednostki samorządu terytorialnego na finansowanie transportu zbiorowego na swoim terenie przeznaczyły z budżetów niemal 19,5 miliarda złotych. Autorzy raportu wzięli pod uwagę wydatki pomniejszone o wpływy (dochody własne) w ujęciu bieżącym w następujących rozdziałach klasyfikacji budżetowej: 60001 pasażerskie przewozy kolejowe, 60002 infrastruktura kolejowa, 60003 pasażerskie przewozy autobusowe, 60004 lokalny transport zbiorowy, 60020 funkcjonowanie przystanków komunikacyjnych, 60021 funkcjonowanie dworców i węzłów przesiadkowych i 60022 funkcjonowanie systemów rowerów publicznych.
Powiat śremski ze swojego budżetu do transportu zbiorowego nie dokłada nic. Z kolei gminy w powiecie dopłacają następujące kwoty na mieszkańca. Warto zaznaczyć, że Komunikacja Miejska w Śremie jest bezpłatna dla pasażerów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz