Zamknij

Śrem na "liście wstydu"? Tak określają miejsca, które ciągle nie mają dostępu do kolei

14:55, 07.11.2023 Aktualizacja: 15:14, 07.11.2023
Skomentuj tory na ul. Zamenhofa w Śremie tory na ul. Zamenhofa w Śremie

Jak określił Portal Samorządowy, "lista wstydu" wskazuje powiaty w Polsce, które wciąż są bez dostępu do kolei. W tym niechlubnym zestawieniu znalazł się też Śrem, czyli największe wielkopolskie miasto wśród wykluczonych z przewozów kolejowych. Podobno za kilka lat ma się coś zacząć zmieniać w tym temacie. Jak wiemy, za sprawą rządowego programu pn. Kolej Plus, w przyszłości ze Śremu będziemy mogli wyjechać w pasażerskim wagonie.

Urząd Transportu Kolejowego opublikował zestawienie najważniejszych informacji z badania wskaźnika dostępności do kolei w powiatach w 2022 r. W raporcie na wstępnie wyjaśniono, że w Polsce jest 314 powiatów oraz 66 miast na prawach powiatu, które są gminami, ale realizują także zadania powiatów (razem 380).

"Z punktu widzenia dostępności kolei w poszczególnych powiatach należy zauważyć, że aż w 43 z nich pasażerowie nie mają możliwości skorzystania z transportu kolejowego. Przekłada się to na blisko 2,3 mln mieszkańców (6% populacji), którzy mają utrudniony dostęp do kolei, ponieważ nie mogą skorzystać z pociągów pasażerskich w granicach powiatu, w którym mieszkają".

Dzięki rządowemu Programowi Kolej+ niewykorzystywana od 1995 r. linia nr 369 (odcinek Śrem-Czempiń) znowu będzie przejezdna. Obok tej inwestycji do realizacji wybrano jeszcze cztery wielkopolskie projekty tj. Rewitalizacja ciągu komunikacyjnego nr 236/390 (Wągrowiec-Rogoźno-Czarnków), Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 (Szamotuły-Międzychód), Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 (odcinek Gostyń-Kąkolewo), Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin. W całej Polsce wybrano do realizacji 34 projekty. To wszystko zaplanowane jest do 2029 r.

Na ten moment wiemy, że zelektryfikowana linia nr 369 zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań ma zajmować ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów zaplanowano: w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.

Cały program warty jest ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Udział samorządu w kosztach inwestycji to 15 proc.

W styczniu miało miejsce podpisanie wielkopolskich umów. PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na realizację trasy Śrem – Czempiń z Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o.o. & Arcadis Sp. z o.o. na wartość ok. 9,7 mln zł netto.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%