Jak określił Portal Samorządowy, "lista wstydu" wskazuje powiaty w Polsce, które wciąż są bez dostępu do kolei. W tym niechlubnym zestawieniu znalazł się też Śrem, czyli największe wielkopolskie miasto wśród wykluczonych z przewozów kolejowych. Podobno za kilka lat ma się coś zacząć zmieniać w tym temacie. Jak wiemy, za sprawą rządowego programu pn. Kolej Plus, w przyszłości ze Śremu będziemy mogli wyjechać w pasażerskim wagonie.
Urząd Transportu Kolejowego opublikował zestawienie najważniejszych informacji z badania wskaźnika dostępności do kolei w powiatach w 2022 r. W raporcie na wstępnie wyjaśniono, że w Polsce jest 314 powiatów oraz 66 miast na prawach powiatu, które są gminami, ale realizują także zadania powiatów (razem 380).
"Z punktu widzenia dostępności kolei w poszczególnych powiatach należy zauważyć, że aż w 43 z nich pasażerowie nie mają możliwości skorzystania z transportu kolejowego. Przekłada się to na blisko 2,3 mln mieszkańców (6% populacji), którzy mają utrudniony dostęp do kolei, ponieważ nie mogą skorzystać z pociągów pasażerskich w granicach powiatu, w którym mieszkają".
Dzięki rządowemu Programowi Kolej+ niewykorzystywana od 1995 r. linia nr 369 (odcinek Śrem-Czempiń) znowu będzie przejezdna. Obok tej inwestycji do realizacji wybrano jeszcze cztery wielkopolskie projekty tj. Rewitalizacja ciągu komunikacyjnego nr 236/390 (Wągrowiec-Rogoźno-Czarnków), Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 (Szamotuły-Międzychód), Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 (odcinek Gostyń-Kąkolewo), Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin. W całej Polsce wybrano do realizacji 34 projekty. To wszystko zaplanowane jest do 2029 r.
Na ten moment wiemy, że zelektryfikowana linia nr 369 zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań ma zajmować ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów zaplanowano: w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.
Cały program warty jest ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Udział samorządu w kosztach inwestycji to 15 proc.
W styczniu miało miejsce podpisanie wielkopolskich umów. PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. podpisały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej na realizację trasy Śrem – Czempiń z Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o.o. & Arcadis Sp. z o.o. na wartość ok. 9,7 mln zł netto.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz