Związek powiatowo-gminny "Wielkopolski Transport Regionalny" powstał w lutym 2021 r. Od początku tworzyły go 23 podmioty, w tym Gmina Śrem. W kolejnych latach do związku dołączały następne. W 2023 r. do związku zapisały się gminy Dolsk, Książ Wlkp. i Brodnica. Teraz jedna z gmin powiatu śremskiego rozważa odejście. Członkostwo wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Samorząd ma plan, jak z korzyścią dla mieszkańców zagospodarować zaoszczędzone środki. Sprawa jest w toku, jeszcze nie zostały podjęte decyzje.
WTR pełni funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego, przez co zapewnia publiczny transport zbiorowy między powiatami i gminami i stolicą województwa wielkopolskiego. Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz związku. Tym samym w posiadanie związku wszedł dworzec autobusowy w Śremie.
Gmina Dolsk postanowiła dołączyć do związku w lutym 2023 r. Wówczas członkostwo pozwoliło utrzymać dotychczasową ofertę publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy, obejmującą szybkie połączenia do Śremu, Poznania i Gostynia, realizowane na liniach obsługiwanych przez PKS Poznań SA., a także utworzenie nowych połączeń. Wcześniej forma współpracy gminy Dolsk ze związkiem na podstawie porozumień była kwestionowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Poznaniu.
Teraz okazuje się, że przynależność Gminy Dolsk do WTR nie jest w pełni opłacalna i istnieje możliwość lepszego wydatkowania części budżetu. Ostatnio Gmina Dolsk na coroczną składkę wydała ponad 250 tysięcy złotych.
W przypadku wycofania się Gminy Dolsk ze związku istnieje szansa, że zostaną zlikwidowane kursy na trasie Poznań-Gostyń. Gmina Gostyń od początku nie wykazywała chęci do członkostwa w WTR. Mieszkańcy mogli korzystać z przejazdów w dużej mierze dzięki członkostwu gminy Dolsk, która znajduje się po drodze. W związku z zaistnieniem takiego zagrożenia teraz władze Gostynia rozważają przystąpienie do związku.
Burmistrz Dolska Tomasz Frąckowiak prowadzi rozmowy zarówno z WTR, sąsiednimi gminami, jak i instytucjami oraz firmami. Jak przekazał, środki, które gmina wydatkuje na członkostwo w WTR mogłyby zostać przeznaczone na komunikację w regionie. Szczególnie zyskać mogą sołectwa, w których nie funkcjonuje komunikacja i mieszkańcy mają utrudniony dojazd np. z pracy czy szkoły do domu. Byłoby to wielkie udogodnienie dla np. Mełpina, Kadzewa czy Lubiatowa.
Jeszcze nie zapadły konkretne decyzje stwierdzające dalsze losy. Trwają rozmowy i analizy. Do sprawy powrócimy.
student14:20, 14.11.2024
A czym dojedziemy np. do Poznania czy do Gostynia jak zlikwidują autobusy? 14:20, 14.11.2024
yzy509:32, 15.11.2024
W tym kraju nic się nie opłaca, Powstają jakieś dziwne twory które obciążają budżety zwykłych obywateli, a efektu nie ma. Trzeba się pogodzić z tym ze ludzie wolą jeździć prywatnymi autami. Ilu prezesów i jaki zarząd trzeba opłacić w tym WTR? 09:32, 15.11.2024
n11:10, 15.11.2024
najlepsze ze to dziwki gminie dolsk autobusy jezdzily do gostynia. smiech na sali. dobrze ze otrzezwieli i nie chca juz dac sie wykorzystywac 11:10, 15.11.2024
do yzy510:56, 16.11.2024
z WTR były burmistrz sremu przytulił ok 36000, 00 PLN. Obudźcie się POLACY! 10:56, 16.11.2024
n14:55, 14.11.2024
4 1
najprawdopodobniej nadal beda autobusy jesli gmina Gostyn dolaczy. Beda przejezdzac przez Dolsk i naturalnie sie zatrzymywac. Od poczatku to wlasnie gostyn żerowal na dolsku, bo mieli autobusy a ani zlotowki nie wydawali. Dolsk madrze robi 14:55, 14.11.2024