Proces przywrócenia kolei w Śremie jest w toku. Cały czas podejmowane są kolejne decyzje, które przybliżają śremian do podróży pociągami po regionie. Przypomnijmy, że w 2026 roku mają zakończyć się prace nad opracowywaniem dokumentacji projektowej. Z kolei zakończenie robót budowlanych przewidywane jest na przełomie 2028 i 2029 roku. Celem wielkiej inwestycji jest usprawnienie komunikacji międzymiastowej, a także rozładowanie korków w Śremie.
W Wielkopolsce Program Kolej Plus obejmuje rewitalizację czterech linii: Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo oraz Czarnków – Wągrowiec oraz budowę nowej trasy kolejowej Konin – Turek. Szacunkowa wartość inwestycji w regionie o łącznej długości ponad 200 km wynosi ok. 2,2 mld zł.
Szacuje się, że Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń kosztować ma nawet 380 milionów złotych. Wkład własny samorządu to 15 proc. Na liczącym ok. 21 km odcinku trasy powstanie nowy tor z siecią trakcyjną. Kolej będzie zelektryfikowana i zostanie dostosowana do maksymalnej prędkości 120 km/h. Powstanie bezpośrednie (bezprzesiadkowe) połączenie Śrem - Poznań, którego szacowany czas przejazdu wyniesie 55 minut. Inwestycja obejmuje również budowę nowych peronów, zapewniających dogodny dostęp do pociągów w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono również rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.
Przywrócenie kolei w Śremie od 2029 roku ma usprawnić komunikację międzymiastową, rozładować korki w Śremie, pozytywnie wpłynąć na ekologię i stanowić ekonomiczną alternatywę transportu.
W styczniu 2023 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na rewitalizację trasy Śrem – Czempiń z Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o.o. & Arcadis Sp. z o.o. o wartości ok. 9,7 mln zł netto.
W kwietniu tego roku odbyły się kolejne, dwa spotkania z mieszkańcami w sprawie kolei w Śremie. Z zainteresowanymi spotkał się pełnomocnik zarządu ds. projektowania z firmy Mosty Katowice wykonującej dokumentację projektową. Przedstawił projekt i wysłuchał opinie osób, które będą mieszkać w sąsiedztwie kolei. Udostępniona została ankieta, poprzez którą można było zgłaszać uwagi i sugestie. Początkowo linia Śrem-Czempiń miała aż sześć wariantów. Został wybrany jeden, który zakłada m.in. początek w rejonie dworca autobusowego PKS w Śremie i przystanki w Psarskiem, Szymanowie i Manieczkach. Projekt cały czas dostępny jest na stronie: https://lk369.mostykatowice.com.
W dniu 21 października br. burmistrz Śremu wydał postanowienie opiniujące projekt robót geologicznych pn. "Projekt robót geologicznych w celu określenia warunków geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych dla zadania «Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń» realizowanego w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku". Postanowienie wydano w związku z zamiarem wydania przez starostę śremskiego decyzji zatwierdzającej ww. projekt na wniosek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni.
3 12
same problemy z tego. wiecej szkod niz pozytku
0 1
W czasach kiedy nie było samochodów kolej przewoziła kilkanaście osób jednorazowo, dzisiaj te kilkanaście osób to byłby pewnie urobek z całego dnia. Widać że ktoś chce wydać duże pieniądze. Miś wiecznie żywy.