Jak zmienia się mózg nastolatka? Jakie zagrożenia niosą reformy edukacyjne w polskim szkolnictwie? Skąd wzięły się pierwiastki? Te i wiele innych pytań zostało zadanych podczas XV Śremskiego Forum Edukacyjnego, które odbyło się 15 marca 2025 roku w Katolickim Centrum Edukacji i Kultury w Śremie. Tegoroczna edycja przyciągnęła zarówno nauczycieli, rodziców, jak i pasjonatów nauki, a zaproszeni prelegenci nie zawiedli – dostarczyli uczestnikom wiedzy i także tematów do pogłębionych dyskusji.
Wykład Elżbiety Lachman z Polskiego Forum Rodziców wywołał chyba największe emocje. Temat „Dlaczego proponowane zmiany w edukacji zagrażają dzieciom?” przyciągnął uwagę słuchaczy, bo edukacja to temat, który dotyczy wszystkich – zarówno uczniów, nauczycieli, jak i rodziców.
[FOTORELACJA]5037[/FOTORELACJA]
Prelegentka szczegółowo przeanalizowała ministerialne propozycje zmian i wskazała, jakie konsekwencje mogą one mieć dla przyszłości młodych ludzi. Czy szkoła zmierza w dobrym kierunku, czy raczej w stronę chaosu? Dyskusja wśród uczestników była gorąca, co pokazuje, że temat edukacji w Polsce jest żywy i budzi wiele kontrowersji.
Na zupełnie inną, ale równie ważną kwestię zwróciła uwagę dr Magdalena Durda-Masny z Instytutu Biologii i Ewolucji Człowieka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swoim wykładzie „W głowie nastolatka – mózg w okresie dojrzewania” opowiedziała, jak ogromne zmiany zachodzą w umyśle młodego człowieka i jak wpływają one na emocje, relacje oraz procesy uczenia się.
Rodzice i nauczyciele dowiedzieli się, dlaczego nastolatki bywają impulsywne, co dzieje się w ich mózgu podczas stresu i jak wesprzeć je w tym wymagającym okresie życia. „Bardzo ciekawy wykład. Jeszcze lepiej rozumiem, skąd u moich dzieci te burze hormonów i emocji” – powiedział nam jeden z uczestników Forum, co idealnie podsumowuje wartość tego wykładu.
Dla miłośników nauk ścisłych nie lada gratką był wykład dr. Marcina Włodarczaka z Zespołu Szkół Katolickich w Śremie. Choć temat „O tym, jak powstały pierwiastki” mógł wydawać się trudny, prelegent udowodnił, że nauka wcale nie musi być... nudna.
„To fascynujące, że atomy, które dziś tworzą nasze ciała, kiedyś były częścią kosmicznych eksplozji” – mówił prowadzący, zabierając uczestników w niesamowitą podróż do początków wszechświata. Każdy pierwiastek, który znamy dzisiaj, jest efektem miliardów lat reakcji chemicznych, zderzeń atomów i fuzji w rozpalonych wnętrzach gwiazd. To właśnie te procesy stworzyły materię, z której powstała Ziemia, a ostatecznie i my sami. Chemia, która dla wielu wydaje się abstrakcyjna, w rzeczywistości jest zapisem historii wszechświata zapisanej w każdym elemencie otaczającego nas świata. Nauka w najczystszej postaci – inspirująca i przystępna zarazem. Wykładowca pokazał, że nawet najbardziej skomplikowane procesy fizyczne i chemiczne można przedstawić w sposób angażujący i zrozumiały.
XV Śremskie Forum Edukacyjne po raz kolejny pokazało, że edukacja to temat, który nie kończy się w szkolnej ławce. Wnioski z tegorocznych prelekcji są jasne: rodzice, nauczyciele i badacze muszą współpracować, by pomóc młodemu pokoleniu rozwijać się w zdrowym i przyjaznym środowisku.
Czy reforma edukacji przyniesie pozytywne zmiany? Jak wspierać nastolatków w ich emocjonalnym rozwoju? Czy nauka może być fascynująca dla każdego? To pytania, na które uczestnicy forum z pewnością będą szukać odpowiedzi jeszcze długo po zakończeniu wydarzenia, ale – wydaje się – są już o krok bliżej ich znalezienia. Wymiana doświadczeń, eksperckie spojrzenie i inspirujące dyskusje sprawiły, że wiele kwestii stało się jaśniejszych, a kierunki przyszłych działań – bardziej konkretne.
A my? Już czekamy na kolejną edycję, która – jeśli wierzyć organizatorom – przyniesie równie ciekawe tematy i inspirujących prelegentów.
[ZT]78643[/ZT]
[ZT]78621[/ZT]
[ZT]78587[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz