Mistrzostwa Moto GP to najwyższa klasa wyścigów motocyklowych na świecie. Pierwsze zmagania odbyły się w 1949 roku, a rekordzista posiada 15 tytułów i 122 zwycięstwa w wyścigach. Co to jest moto gp? Czy moto E ma przyszłość? Jak wyglądają wyścigi moto gp?
Mistrzostwa świata MotoGP składają się z 20 Grand Prix. Każda runda trwa od 40 do 45 minut i przebiega w zależności od toru na dystansie od 100 do 130 kilometrów. Wyścigi moto gp odbywają się na kontynentach: europejskim, amerykańskim, azjatyckim i australijskim.
Wyścigi moto gp cieszą się sporym zainteresowaniem wśród obstawiających zakłady sportowe. Praktycznie wszędzie można typować tę dyscyplinę sportu, ale ostatnio to bukmacher Betters przoduje w udostępnianiu najlepszej oferty na większość najpopularniejszych wydarzeń w świecie sportu. Jeśli nie posiadasz jeszcze konta, warto zarejestrować konto, wpisując specjalny betters kod promocyjny odblokowujący pakiet powitalny dla nowych graczy złożony z kilku rodzajów bonusu!
Mistrzostwa Świata MotoGP od ponad 3 lat organizowane są w czterech kategoriach. Poza królewską - MotoGP, mamy jeszcze Moto 2 (niegdyś 250cc), Moto3 (dawne 125cc) oraz MotoE, czyli rywalizację motocykli elektrycznych.
MotoE to jedna z najnowszych kategorii wyścigów MotoGP. Ten sankcjonowany przez główną organizację motocyklową na świecie format wyścigowy jest rozgrywany jako jedna z serii obok głównego wydarzenia. MotoE lub oficjalnie znany jako FIM Enel MotoE World Cup został zainaugurowany w 2019 roku, ale został opóźniony po tym, jak pożar zniszczył wszystkie motocykle konkurencji. Jednak ten incydent został szybko przeanalizowany i wszystkie usterki naprawione. Od tego czasu Moto E jest centrum badań i rozwoju w dziedzinie motocykli elektrycznych. Sezon w MotoE składa się z siedmiu wyścigów rozgrywanych na tych samych torach, co MotoGP.
Moc motocykla MotoE pochodzi z silnika z magnesami trwałymi prądu przemiennego, który generuje 158 KM i 215 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna to 270 km/h, co jest na równi z siostrzaną klasą Moto2, gdzie prędkość maksymalna wynosi około 295 km/h. Energia jest przechowywana w wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym o mocy 20 kWh, który ma własny wlot powietrza zapewniający chłód podczas walki o najwyższe pozycje w trakcie wyścigu MotoE.
Podwozie tego motocykla dorównuje obecnej klasie Moto. Jednak żeby spojrzeć na to z innej perspektywy, porównajmy kilka statystyk z motocyklem Moto2. Motocykl Moto2 generuje około 138 KM z trzycylindrowego silnika o pojemności 765 cm3. Więc w bezpośrednim porównaniu, motocykl MotoE ma o 20 KM więcej niż motocykl Moto2. I jest to zupełnie inne pole do popisu, jeśli chodzi o moment obrotowy. Motocykl MotoE wytwarza moment obrotowy natychmiastowo w porównaniu z motocyklem Moto2. Ale to nie wszystko. Według danych MotoE generuje moment obrotowy mniej więcej dwukrotnie większy niż motocykl sportowy o pojemności 600 cm3. Niestety największą wadą jest zasięg. Podczas gdy wyścig Moto2 trwa 40 minut, wyścig MotoE rozgrywany jest maksymalnie na siedmiu okrążeniach.
Po każdym wyścigu Moto GP przyznawane są punkty na podstawie uzyskanego miejsca po przekroczeniu linii mety. Punkty do klasyfikacji zdobywają też zawodnicy występujący gościnnie, po otrzymaniu wcześniej tzw. dzikiej karty. Nie mogą oni jednak zdobywać punktów do tabeli generalnej. Do klasyfikacji generalnej zespołów dodawane są punkty tylko dwóch najlepszych zawodników z danego teamu. Jak wygląda system punktacji w wyścigach moto gp?
Po podjęciu decyzji o podniesieniu czerwonej flagi i zatrzymaniu wyścigu nie ma odwrotu. Jednak w niektórych sytuacjach kierownictwo wyścigu nie ma innego wyboru, jak tylko zadecydować o dalszym przebiegu rywalizacji. Od tego momentu wystawienia czerwonej flagi zawodnicy muszą zwolnić i wrócić do alei serwisowej.
Aby nikt nie próbował wykorzystać ostatniego okrążenia do uzyskania lepszej pozycji przed wystawieniem czerwonej flagi, jest ono anulowane, a pozycje zawodnika z poprzedniego okrążenia są brane pod uwagę przy wznowieniu wyścigu.
Podczas gdy czerwona flaga jest wystawiona, zawodnicy muszą zwolnić i wrócić do swoich boksów tak bezpiecznie, jak to możliwe. Przekaz kierunku jest jasny: jazda po torze jest niebezpieczna, więc została zamknięta. Zignorowanie którejkolwiek z tych zasad może prowadzić do natychmiastowej dyskwalifikacji lub innych możliwych sankcji.
Sprzęt dla zawodników MotoGP posiada liczne elementy ochronne. Wyścigi MotoGP to sport, który wiąże się z dużym ryzykiem, dlatego bezpieczeństwo jest priorytetem numer jeden. Decydującym czynnikiem przy wyborze sprzętu motocyklisty jest pogoda. Deszcz to dodatkowy element ryzyka, który wymaga dostosowania każdego elementu stroju pod kątem bezpieczeństwa. Poniżej przedstawiamy listę sprzętu, bez którego zawodnik MotoGP nie może rywalizować ani trenować: