28 listopada 2025 roku odbyła się XIX Sesja Rady Powiatu Śremskiego. Na sali obecnych było 15 radnych – dwóch zgłosiło nieobecność. Choć porządek obrad obejmował wiele bieżących spraw dotyczących funkcjonowania powiatu, to jeden temat całkowicie zdominował dyskusję: rezolucja dotycząca poparcia dla rewitalizacji linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempin, w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ (do 2029 r.), według wariantu trasowania przez Brodnicę i Iłówiec.
Najwięcej emocji wywołała część sesji dotycząca dokumentu, który – jak podkreślano – ma realnie wpłynąć na przyszłość komunikacyjną powiatu. Jako pierwszy głos zabrał radny Mateusz Wojtas, otwarcie wyrażając wątpliwości wobec kierunku wskazanego w rezolucji. Jego zdaniem, bardziej perspektywiczną i korzystną trasą mogłoby być połączenie Śrem – Czempin – Brodnica – Poznań, zamiast proponowanego w dokumencie przebiegu przez Iłówiec.
Radny argumentował swoje zdanie tym, że PKP nie potwierdziło ostatecznych kosztów inwestycji, co jego zdaniem utrudnia ocenę racjonalności wyboru wariantu. Dodał również, iż Czempiń mógłby stać się kluczowym węzłem edukacyjnym, ponieważ część młodzieży z tamtych stron mogłaby być kierowana do szkół ponadpodstawowych w Śremie, zamiast do Poznania. Na koniec wspomniał także, że w Czempiniu planowana jest budowa tunelu pod torami, co usprawni komunikację i ograniczy tworzenie się korków.
Do wątpliwości radnego dołączył także prowadzący obrady radny Marcin Chwałczyński, który również zwracał uwagę na „dużą niewiadomą” związaną z kosztami i ostatecznym kształtem inwestycji.
Po stronie zwolenników przyjęcia rezolucji najczęściej zabierali głos: wicestarosta Zenon Jahns, radna Ewa Lisek oraz radny Emil Majsner. Ich wypowiedzi skupiały się przede wszystkim na argumentach dotyczących efektywności ekonomicznej i realnych korzyści dla całego powiatu śremskiego.
Najmocniej podkreślano, że wariant przez Iłówiec pozwala na:
Jak zaznaczał wicestarosta Zenon Jahns, inwestycje powinny być realizowane w sposób gospodarny, a wariant przez Czempiń jego zdaniem „jest nieekonomiczny". Radny Emil Majsner negował obawy o szkolnictwo średnie, podkreślając, że dojazdy do Grzybna już teraz są dobrze skomunikowane i nie stanowią zagrożenia dla lokalnych szkół. Jego zdaniem nadrzędnym celem samorządu powinno być zabezpieczenie interesu całego powiatu, a nie korzyści wyłącznie jednej gminy.
W dyskusję włączył się również radny Teodor Stępa, który – podobnie jak Mateusz Wojtas – zgłosił poważne zastrzeżenia. Zastanawiał się nawet, czy wybór tej trasy nie wynika z faktu, że ktoś mógł wcześniej wykupić grunty, co mogłoby wpływać na obecne decyzje. Zaznaczył jednak, że nie ma na to dowodów, ale brak pełnej informacji rodzi pytania.
Radny Robert Piątek apelował natomiast o wsparcie rezolucji także z powodu konieczności współpracy z lokalnymi samorządowcami, w tym Burmistrzem Śremu Grzegorzem Wiśniewskim oraz Wójtem Gminy Brodnica Markiem Pakowskim, którzy również zabiegają o realizację tego wariantu.
Po zakończeniu wielowątkowej i momentami bardzo dynamicznej dyskusji przeprowadzono głosowanie. Rezolucję przyjęto 13 głosami „za”. Przeciw zagłosował Teodor Stępa, a od głosu wstrzymał się radny Mateusz Wojtas.
Decyzja Rady oznacza formalne poparcie dla wariantu Śrem – Brodnica – Iłówiec w ramach Programu Kolej+.
Choć rezolucja została przyjęta większością głosów, obrady pokazały, że wizja kolei dla powiatu śremskiego wciąż budzi duże emocje. Jedni podkreślają ekonomię i czas przejazdu, inni widzą szansę w większej integracji edukacyjno-komunikacyjnej przez Czempiń. Jedno jest pewne – budowa linii 369 w ramach Programu Kolej+ będzie w najbliższych latach jednym z kluczowych tematów dla mieszkańców i władz powiatu.
[ZT]84990[/ZT]
[ZT]84984[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz