Program Kolej+ kierowany jest głównie do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitarnych, które zainteresowane są rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie. W ramach programu mają zostać zrealizowane inwestycje liniowe tj. modernizacja istniejących lub budowa nowych linii kolejowych, a także budowa nowych przystanków, łącznic itp.
Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub ich istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Do takich miast należy właśnie Śrem.
Co więcej, Śrem jest największym wielkopolskim miastem bez połączeń kolejowych.
Odcinek linii kolejowej Śrem - Czempiń został otwarty w 1885 r. Stanowi on ok. 21-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 369 Mieszków - Czempiń. Ze względu na małą opłacalność, w 1995 r. przewozy pasażerskie zostały zawieszone. Obecnie odcinek jest nieczynny i nieprzejezdny.
W 2017 r. władze Samorządowe Województwa Wielkopolskiego poinformowały o planach reaktywacji przewozów pasażerskich na tym odcinku. W 2020 r. zgłoszona linia nr 369 przeszła do II etapu programu Kolej Plus. W grudniu 2021 r. rozpoczął się etap oceny wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Ocenianych jest m.in. 5 projektów z Wielkopolski.
Rewitalizację linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń eksperci ds. infrastruktury kolejowej uznali za jeden z najbardziej rokujących projektów w skali całego programu Kolej Plus.
W sierpniu ub. r. odbyły się konsultacje ws. kolei ze śremską społecznością. Wówczas mieszkańcy dowiedzieli się, że ciąg pasażerski Śrem - Czempiń ma zapewnić atrakcyjne i konkurencyjne wobec transportu drogowego połączenie Śremu i okolicznych miejscowości m.in. z Poznaniem. W wyniku konsultacji eksperci opracowali wariant realizacji inwestycji, który zarekomendowali.
Rekomendowany do realizacji projekt zakłada odbudowę linii jednotorowej, położonej w śladzie historycznego przebiegu. Pociągi będą na większości trasy Czempiń-Śrem kursować z prędkością do 120 km/godz.
Trasa w rekomendowanym wariancie jest zelektryfikowana.
Dotychczas rozwiązanie to nie było brane pod uwagę. Zdaniem ekspertów zastosowanie elektryfikacji jest jedną z najrozsądniejszych opcji. Dzięki temu możliwa będzie obsługa trasy do Śremu każdym typem taboru i w znaczny sposób polepszą się parametry przyspieszania.
"Elektryfikacja trasy do Śremu nie tylko zwiększa elastyczność w zakresie planowania pracy taboru kolejowego, ale też tabor elektryczny jest najczęściej bardziej pojemny od taboru spalinowego i ma lepsze parametry od taboru spalinowego czy hybrydowego, jest też znacznie cichszy" - wyjaśnilł Paweł Rydzyński z Infra-Centrum Doradztwa.
Peron będzie zlokalizowany na wysokości dworca autobusowego w Śremie. Natomiast w rejonie starej stacji znajdować się będzie tor odstawczy (bez peronu).
Nie będzie realizowanych kilku stacji. Jedną z nich jest początkowo zakładana "Śrem Odlewnia". Zaproponowana była zmiana lokalizacji względem historycznej - nowo proponowana lokalizacja to rejon ul. Kołłątaja. Drugą wykluczoną z planu jest "Śrem Wchód" w rejonie połączenia dróg wojewódzkich 432 i 434. Mieszkańcy mieli obawy o korkowanie się ulic podczas przejazdów pociągów. W związku z tym jedynym punktem obsługi podróżnych w Śremie będzie przystanek w rejonie dworca autobusowego.
Na trasie do Czempinia planowana jest odbudowa stacji w Manieczkach oraz budowa przystanków w dwóch nowych lokalizacjach: Psarskie i Szymanowo. Przy tym konieczne będzie przebudowanie odcinka drogi wojewódzkiej 310, w celu odsunięcia jej od linii kolejowej.
0 0
Co za bzdurny. Od początku mówiło się, że ta linia ma sens tylko z elektryfikacją. Polecam cofnąć się do konferencji sprzed kilku lat.
0 0
dyskusja i plany prawdopodobnie nic nie kosztują a sie dzieje ?
0 0
Kilka lat temu to wiesz, i na wieży ciśnień restauracja miała być