Gmina Czempiń zleciła opracowanie wstępnej koncepcji projektowej budowy tunelu drogowego pod torami, który miałby zastąpić uciążliwy przejazd kolejowy w centrum miasta. Dokument będzie stanowić podstawę dla dalszych prac projektowych i umożliwi podjęcie starań o pozyskanie zewnętrznego dofinansowania.
Budowa tunelu drogowego pod torami w Czempiniu to ogromne wyzwanie pod względem projektowym. Zarówno z jednej, jak i z drugiej strony torowiska zbiegają się trzy drogi prowadzące w różnych kierunkach. Przygotowana przez specjalistów ekspertyza oceni techniczne możliwości realizacji tego przedsięwzięcia i pozwoli oszacować koszty z tym związane.
Na opracowanie koncepcji projektowej budowy tunelu, który zapewni bezkolizyjny przejazd pod torami gmina Czempiń przeznaczyła niecałe 160 tys. zł. Zadanie to zlecono doświadczonej firmie projektowej, wyspecjalizowanej w tego rodzaju inwestycjach.
– Spodziewamy się, że już na przełomie stycznia i lutego dokument ten będzie gotowy – mówi Konrad Malicki, burmistrz Czempinia. – Odbyło się już nawet kilka spotkań z projektantami w terenie. Mieliśmy też okazję zapoznać się z pierwszymi rysunkami. Niektóre z proponowanych rozwiązań mogą mieć charakter rewolucyjny. W obrębie planowanego tunelu drogowego, po zachodnie stronie linii kolejowej, poważnie rozważana jest budowa ronda, które z uwagi na planowany układ drogowy będzie musiało być umiejscowione poniżej obecnego poziomu jezdni. Dodatkową trudność stanowi fakt, iż zbiegają się tam drogi powiatowo-wojewódzkie. Projekt musi też uwzględniać konieczność zapewnienia dostępności do znajdujących się w okolicy obiektów handlowo-usługowych i mieszkalnych.
Koncepcja projektowa przygotowywana jest z niezwykłą starannością, tak aby mogła zostać pozytywnie zaopiniowana przez zarządców dróg oraz spółkę PKP PLK i stać się podstawą do dalszych opracowań. To bardzo ważne, gdyż pojawiła się szansa na pozyskanie zewnętrznego dofinansowania.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły konkurs skierowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg, którzy są zainteresowani współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych. Zgłoszenia zadań do pierwszego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” już trwają. – Zrobimy wszystko, aby jak najwcześniej przygotować nasz wniosek aplikacyjny. W tym naborze widzimy realną szansę na pozyskanie dofinansowania i zbudowanie montażu finansowego dla tego dużego projektu – przekonuje Konrad Malicki. – Liczymy przy tym na partnerstwo i wsparcie ze strony powiatu i urzędu marszałkowskiego oraz osób decyzyjnych z administracji rządowej. Rozmawiałem już w tej sprawie z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem, któremu nakreśliłem problematykę czempińskiego przejazdu kolejowego. Spośród wszystkich problemów z jakimi się na co dzień borykamy, stanowi on największe wyzwanie infrastrukturalne nie tylko dla samego miasta ale też dla całej gminy Czempiń.
Z myślą o projekcie budowy tunelu i rozwiązaniach dotyczących nowego układu drogowego urząd gminy przeprowadzi w najbliższym czasie konsultacje z mieszkańcami.
za: koscianiak.pl
0 0
Wiem, że komentarz nie na temat, ale ja w Śremie, pod rondem JPII widziałbym przejście podziemne w kształcie litery X np. z tego pustego placu gdzie stoją billboardy dostać się bezpośrednio na chodnik prowadzący na targowisko. Ostatnio na rondzie było potrącenie, więc przejście podziemne byłoby lepszym rozwiązaniem, wiadomo, że nie każdy samochód się zatrzyma, żeby przepuścić pieszego