Najprostszym sposobem na dobranie odpowiednich opon, jest sprawdzenie, jaki rozmiar jest zamontowany na kołach aktualnie. W efekcie wystarczy spojrzeć na bok opony i odnaleźć rozmiar – jeżeli jest to np. 225/45 R17, to nowe opony zimowe możemy kupić na www.sklepopon.com/opony/zimowe/225/45/r17. Należy jednak zwrócić również uwagę na indeksy nośności i prędkości, które są zapisane zaraz za rozmiarem. Mogą to być np. indeksy 91 H lub 94 V. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup identycznych indeksów. Mogą być one wyższe niż zalecane, ale nie wolno zakładać opon z niższymi indeksami nośności i prędkości niż przewidział producent.
Jeżeli nie możemy odczytać rozmiaru oraz indeksów z naszych aktualnie użytkowanych opon – np. napisy na ścianie bocznej uległy wytarciu, to właściwy rozmiar można znaleźć na naklejkach znamionowych na samochodzie. Gdy nie wiedzieliśmy wcześniej, jaki rozmiar powinny mieć opony w naszym samochodzie, to zdecydowanie warto potwierdzić go naklejką znamionową. Niewykluczone, że opony w naszym aucie są dobrane niewłaściwie, jeżeli np. jest to samochód z drugiej ręki.
Naklejka znamionowa może być umieszczona na klapce wlewu paliwa, na słupku drzwi lub na progu przy drzwiach kierowcy, bądź też przy mechanizmie zamka na drzwiach kierowcy. Na naklejce umieszczone są wszystkie rozmiary opon, które mogą być wykorzystane w naszym aucie. Naklejka zawiera również informacje o indeksach prędkości oraz nośności opon, a także właściwe wartości ciśnienia, które należy stosować. Jeżeli nie możemy znaleźć naklejki znamionowej na samochodzie, to informacji należy szukać w instrukcji pojazdu – w przypadku, gdy instrukcja również przepadła, to jej wersja elektroniczna powinna być dostępna na stronie producenta samochodu.
Jeżeli znaleźliśmy już odpowiedni rozmiar, ale ciąg liczb i znaków wciąż jest dla nas zagadką, należy dowiedzieć się, jak go rozszyfrować. Aby go zrozumieć, posłużymy się najpopularniejszym rozmiarem 205/55 R16 – zimówki w tym rozmiarze można znaleźć na www.sklepopon.com/opony/zimowe/205/55/r16.
Pierwsza z liczb w zapisie – 205, oznacza szerokość bieżnika wyrażoną w milimetrach. Druga liczba – 55, to wysokość profilu, czyli inaczej ściany bocznej opony. To wartość procentowa wyciągnięta z szerokości bieżnika. W tym przypadku wysokość ściany bocznej ma 55% ze 205 mm, czyli 112,75 mm. Litera „R” oznacza, że konstrukcja wewnętrzna opony ma układ radialny. Ostatnia liczba – 16, oznacza średnicę felgi, do której przystosowana jest nasza opona.
Zaraz za rozmiarem umieszczone są symbole indeksów. Pierwszy jest indeks nośności, który określa maksymalny ciężar, pod jakim dana opona może pracować. Przyjmuje on formę liczby, do której przypisana jest konkretna nośność – np. indeks 91 określa nośność 615 kg, a indeks 95 ma nośność 690 kg. Na końcu całego zapisu znajduje się indeks prędkości. W tym wypadku indeksy zostały przypisane do liter – np. indeks H określa prędkość maksymalną 210 km/h, a indeks V oznacza 240 km/h. Wszystkie indeksy nośności oraz prędkości można odczytać w tabelach indeksów.
Podsumowując, producenci samochodów ściśle określają, jakie rozmiary opon są dopasowane do ich modeli. Ponadto dobierając opony, należy pamiętać o odpowiednich indeksach nośności i prędkości, które również są wskazywane przez producenta pojazdu. Przestrzeganie tych zaleceń pozwala mieć pewność, że opony zostaną dobrane do naszego auta prawidłowo – źle dopasowany rozmiar powoduje m.in. przekłamania prędkościomierza, zakłóca pracę systemów bezpieczeństwa oraz może znacząco utrudniać prowadzenie. W przypadku zbyt niskich indeksów nośności oraz prędkości opona może nie wytrzymać i ulec zniszczeniu podczas jazdy – nie tylko przy prędkości maksymalnej, ale również przy niższych prędkościach. Dlatego przed zakupem i założeniem opon do auta należy upewnić się, czy dany rozmiar oraz przypisane indeksy spełniają wymagania pojazdu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz