Zamknij

Fakty i mity na temat e-mobilności. Elektromobilność to nowa branża w Polsce? Mit!

20:46, 28.05.2021 J.K Aktualizacja: 20:49, 28.05.2021
Skomentuj

Firma Boston Consulting Group szacuje, że w 2030 r. już co drugie auto na świecie będzie zasilane elektrycznie. Nic dziwnego, że na polskim rynku działa coraz więcej firm produkujących komponenty dla branży elektromobilnej. Już niebawem dołączy do nich Capchem i jego zakład produkcji elektrolitu w Śremie.
Światowa sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych wzrosła w zeszłym roku o 43 proc. w porównaniu do 2019 r. (dane firmy EV-Volumes). Motoryzacyjni potentaci ogłosili też swoje ambitne plany dotyczące e-mobilności. Przykładowo, Volkswagen chce do 2029 r. zaoferować klientom nawet 75 modeli elektrycznych, a już w przyszłym roku każdy model Mercedesa ma mieć swoją wersję zasilaną elektrycznie. W 2020 roku branża samochodów elektrycznych zwiększyła się o około 80%, a trend wzrostowy jest nadal widoczny w 2021 roku.
Stosowane w tego typu autach baterie litowo-jonowe to technologia przyszłości! To zupełnie inne typy akumulatorów, które różnią się od akumulatorów kwasowo-ołowiowych czy akumulatorów Ni-Cr. Baterie litowo-jonowe uważane są za najczystszą baterię zawierającą związki litu, niklu, kobaltu, manganu. Jest to najczęściej używana bateria na świecie, a wielkość produkcji wzrasta o 30-40% każdego roku i ma dojrzałą branżę recyklingu baterii. Naukowcy, którzy je wynaleźli – John B. Goodenough z USA, Stanley Whittingham z Wielkiej Brytanii i Akira Yoshino z Japonii – otrzymali za to w 2019 roku Nagrodę Nobla. Produkcja akumulatorów dla branży elektromobilnej prężnie rozwija się nie tylko w Polsce, ale także w sąsiedzkich krajach, takich jak Niemcy, Węgry, Szwecja i Francja. Rozwój akumulatorów litowo-jonowych stał się strategiczną gałęzią przemysłu dla wielu krajów.
Koreańskie tygrysy na Dolnym Śląsku
Czy wiesz, że niebawem ponad połowa pojazdów elektrycznych w Europie będzie mieć pod maską akumulatory wyprodukowane w podwrocławskich Kobierzycach? To właśnie tam pięć lat temu koreańska firma LG Energy Solution (wówczas LG Chem) rozpoczęła pierwszą inwestycję w Polsce. Zapotrzebowanie na baterie do aut elektrycznych pędzi w górę, więc Koreańczycy wciąż powiększają swój zakład. W efekcie powstanie największa fabryka akumulatorów do aut elektrycznych na świecie.
Z kolei w dolnośląskim Dzierżoniowie inny koreański koncern – LS EV – uruchomił w 2019 r. dwa zakłady produkcyjne. W jednym z nich powstają podzespoły do baterii dla samochodów elektrycznych. Firma podjęła decyzję o rozbudowie fabryki, która zakończy się w 2022 r. Będzie to największa inwestycja w historii Dzierżoniowa, o wartości prawie 170 mln zł netto. 
Elektromobilna Wielkopolska
Nasz region nie zostaje w tyle! Brytyjska grupa chemiczna Johnson Matthey buduje zakład w Koninie, gdzie już w przyszłym roku będą powstawały komponenty do akumulatorów samochodów elektrycznych. Brytyjczycy od 5 lat mają już fabrykę w Gliwicach, która produkuje blisko 3 miliony akumulatorów litowo-jonowych rocznie. Z kolei w Poznaniu w fabryce budowanej przez chińską firmę Tuopu będą powstawały podzespoły do samochodów elektrycznych. A jeszcze bliżej nas, w Śremie, powstaje właśnie fabryka Capchem Poland, który będzie wytwarzać elektrolit znajdujący się w bateriach pojazdów elektrycznych. Zakład ruszy z produkcją w przyszłym roku. 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%