Samorząd Województwa Wielkopolskiego planuje realizację wszystkich projektów w ramach programu Kolej+. W grudniu mają zostać zawarte umowy z zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe. W planie jest nowa linia kolejowa do Turku, a także przywrócenie pociągów do Międzychodu, Gostynia, Czarnkowa i Śremu!
Celem Programu Kolej+ jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub ich istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Aktualnie Śrem jest największym wielkopolskim miastem, które nie posiada połączenia kolejowego.
Do rządowego programu zgłoszonych zostało pięć wielkopolskich projektów. Cztery z nich zakładają rewitalizacje nieczynnych już linii kolejowych, które miałyby zapełnić połączenie Poznania ze Śremem, Międzychodem, Gostyniem oraz Czarnowem. Jedna z nich dotyczy budowy nowej linii pomiędzy Koninem a Turkiem. Każdy z projektów ma już opracowane wstępne studium planistyczno-prognostyczne.
Rewitalizację linii kolejowej nr 369 na ok. 21-kilometrowym odcinku Śrem-Czempiń eksperci ds. infrastruktury kolejowej uznali za jeden z najbardziej rokujących projektów w skali całego programu Kolej Plus. Rekomendowany do realizacji projekt zakłada odbudowę linii jednotorowej, położonej w śladzie historycznego przebiegu. Pociągi będą na większości trasy Czempiń-Śrem kursować z prędkością do 120 km/godz. Linia ma być zelektryfikowana.
Środki samorządowe w rewitalizacji oraz budowach nowych linii kolejowych powinny stanowić 15 proc. kosztów całości.
Zawarcie umów na realizację wszystkich projektów może nastąpić jeszcze w tym roku. Obecnie trwają negocjacje Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jacek 14:33, 29.11.2022
Chciałaby doczekać tego przywrócenia kolei z tym że skoro pracuję w Poznaniu na starym rynku a mieszkam na helenkach w Śremie to raz muszę dojechać na dworzec czy przystanek w Śremie a dwa ze muszę z dworca w Poznaniu muszę się dostać na stary rynek 14:33, 29.11.2022
Tyle18:42, 29.11.2022
Cała linia powinna być przywrócona, do Mieszkowa. Śrem bez kolei jest by jak miasto odcięte od świata. Nwm kto wpadł na tak kretyński pomysł by rozebrać przejazd kolejowy na Staszica 18:42, 29.11.2022
Mieszkaniec15:37, 30.11.2022
Myślę, że powodzeniem cieszyłby się tramwaj w Śremie i mówię to całkowicie poważnie. Jedna linia dookoła miasta wraz z węzłem przesiadkowym by autobusem móc dojechać i mieszkańcy wszystkich osiedli spokojnie mogliby się poruszać po mieście. Niechby ten tramwaj lub mikropociąg, może kolej wąskotorowa były spalinowe by nie budować elektrosieci pod jeden pojazd. Jeszcze by się przydało poprawić drogę do Poznania (do Kórnika) i do S5 na *%#)!& i Śrem w ciągu maksymalnie dwóch lat staje się centrum logistycznym. 15:37, 30.11.2022
Tomek18:34, 30.11.2022
A dzieci z psarskiego nadal na "dziko" będą przechodzić na przystanek autobusowy. 18:34, 30.11.2022
oni08:03, 01.12.2022
Oni beda miec tam dramat. Strach pomyslec, ile wypadkow i smiertelnych potracen moze miec miejsce... Ale na konsultacjach mowili cos o tunelu dla pieszych w Psarskich 08:03, 01.12.2022
marzenia08:02, 01.12.2022
0 0
Ehh marzenia. Tramwaj w Śremie? Super sprawa! Byłaby szansa, ze to miasto zaistnieje i stanie się atrakcyjniejsze. Gdyby jeszcze tutaj można było studiować, to już całkiem! 08:02, 01.12.2022